Simone Mutsaers, Catharina Ziekenhuis: ‘De collega’s die een coaching hebben doorlopen bij Fello, voelen zich gehoord, gezien én geholpen.’

Simone Mutsaers is adviseur vitaliteit bij het Catharina Ziekenhuis, dat in 2025 het Mantelzorg Impact Workplace Keurmerk van Fello in ontvangst mocht nemen. Simone vertelt over de kansen en uitdagingen van mantelzorgondersteuning en over de verkeerde manier waarop veel werkgevers aankijken tegen verzuim.
Simone Mutsears van het Catharina Ziekenhuis ondertekent het Keurmerk

Simone Mutsaers (in het midden) neemt het Mantelzorg Impact Workplace Keurmerk van Fello in ontvangst.

Ruim drie jaar is Simone Mutsaers nu verantwoordelijk voor de vitaliteit van de medewerkers in het Catharina Ziekenhuis. ‘Ik heb mezelf vanaf het begin de vraag gesteld: Wat betekent vitaliteit nu eigenlijk voor mij? En welke initiatieven dragen daaraan bij? Ik voelde: vitaliteit betekent meer dan het aanbieden van gratis fruit of bootcamps. Het betekent écht zorgen en oprechte aandacht voor het fysieke en mentale welzijn van je medewerkers. Van alle rangen en standen, in alle levensfases. Mantelzorgondersteuning speelt daarin een belangrijke rol.’

Vaak niet bekend dat er hulp is

Het Catharina Ziekenhuis werkt sinds drie jaar samen met Fello. ‘Het ziekenhuis heeft gekozen voor de samenwerking omdat we beseffen dat mantelzorg een grote impact kan hebben op de vitaliteit van medewerkers’, zegt Simone. ‘Mantelzorg sluipt er vaak in, ik zie dat bijvoorbeeld bij een vriendin van me. Haar moeder werd ziek, daar ging ze voor zorgen. Ze deed de was, kookte, onderhield de tuin. Vervolgens werd ook haar vader ziek, dus ook voor hem ging ze zorgen. Zo rolde ze er steeds meer in: het nam steeds meer tijd en energie in beslag. Ondertussen werkt ze zelf fulltime en heeft twee kinderen. Dat er gewoon hulp is, bijvoorbeeld in de vorm van Fello, wist ze niet.’

Mij nie bellen!

Veel mantelzorgers herkennen zichzelf niet als mantelzorger en weten dus ook niet dat ze ondersteuning kunnen krijgen. Wat Simone ziet bij haar vriendin, ziet ze ook op het werk. ‘We hebben ruim 4.000 medewerkers, dus volgens de statistieken werken er bij ons minstens 1.000 mantelzorgers.’ Ze komen allemaal in aanmerking voor ondersteuning door Fello, maar het ziekenhuis heeft moeite ze te bereiken. ‘Onze zorgmedewerkers komen ’s ochtends binnen, trekken hun pak aan en doen hun werk met ziel en zaligheid. Als ze ’s avonds klaar zijn, willen ze naar huis, onder andere om te mantelzorgen. Als ik met een aanbod kom om ze te ondersteunen, is de eerste reactie vaak: Mij nie belle, daarvoor ben ik veels te druk!’

Belangrijke rol voor leidinggevenden

Simone benadrukt dat een ziekenhuis een organisatie is waar medewerkers lastig te bereiken zijn. Omdat ze veel aan het bed staan en dus minder achter computers zitten om bijvoorbeeld de berichten op intranet te lezen. Het ziekenhuis zoekt daarom naar manieren om het aanbod van onder andere Fello via leidinggevenden nog beter onder de aandacht te brengen van de medewerkers. ‘Hiervoor zijn andere gesprekken nodig die leidinggevenden met hun medewerkers voeren. Vragen zoals: Hoe gaat het nu écht met je? En hoe kunnen we je ondersteunen om zo goed mogelijk je werk te doen? leveren meer verbindende gesprekken op. Thema’s zoals mantelzorg kunnen dan makkelijker komen bovendrijven. Dat is nodig en belangrijk, want als je onderwerpen bespreekbaar maakt, kan er een cultuur omheen ontstaan. Medewerkers durven dan vaak sneller om hulp te vragen.’

Een dikke 9 voor Fello

Simone is heel blij met de kwaliteit van de dienstverlening van Fello, die door de medewerkers van het Catharina Ziekenhuis wordt beoordeeld met een 9. ‘De collega’s die een coachingstraject hebben doorlopen, voelen zich gehoord, gezien én geholpen. Laatst zei een collega bijvoorbeeld tegen me: ‘Ik kon gewoon m’n verhaal kwijt aan iemand die het snapte!’’ Simone merkt dat de wetenschap dat Fello er is, bij veel medewerkers voor rust zorgt. ‘Veel van onze medewerkers zitten in de generatie waarvan de ouders aan het omvallen zijn, ik zelf ook. Door Fello weet ik: als er straks iets is met ze, dan wordt er voor me gezorgd. Dat kost me niks en ik hoef er ook geen toestemming voor te vragen. Hoe super is dat?’

Verzuim is duur, slecht werkgeverschap is duurder

‘Over het algemeen geldt: werkgevers weten wat verzuim kost. Ze willen daarom maatregelen die het verzuim en de kosten ervan verlagen. De hoop is dat het effect ervan meteen duidelijk is, het liefst al voordat er überhaupt mee wordt begonnen. Dat kan (vaak) niet, en dus worden er weinig maatregelen genomen. Maar doe je niks, loopt het verzuim alleen maar verder op...’, aldus Simone. Het advies aan andere werkgevers is daarom te kijken wat preventieve maatregelen zoals Fello opleveren en niet alleen wat de kosten ervan zijn. ‘Het gaat namelijk ook om goed werkgeverschap. Als jij goed zorgt voor je medewerkers, dan levert je dat als organisatie enorm veel op. Talloze studies en wetenschappers onderstrepen dat. Intern verlaag je het verzuim en vergroot je de binding en de betrokkenheid, extern verbeter je je positie op de arbeidsmarkt. Investeer in je werknemers, het loont!’

Meer ontdekken over de pluspunten van een effectieve mantelzorgaanpak voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met ons.

Ook aan de slag met Fello?

Zorg jij voor een naaste? of voor een werknemer? Zie je zelf de juiste oplossing niet? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen voor ondersteuning en helderheid. We doen het samen; samen voor elkaar.